מודלינג – תוכן חינם

מודלינג

מטבעי תמיד הייתי סקרן. אהבתי לחקור תופעות, להבין ולהתנסות בהן.
הייתי ניגש לחקור תופעה באופן אינטואיטיבי… מה שמצד אחד נתן לי המון חופש, אך מצד שני לא תמיד הביא אותי למסקנות חד משמעיות. לפני 9 שנים עלתה הזדמנות ללמוד בחו"ל, אז התלבטתי בין שתי אפשרויות: ללמוד NLP Trainer, או להתמחות ב- Modeling? בהיכרותי עם עצמי ידעתי שאני לא מעוניין לפתוח בית ספר של NLP במובנים הקונבנציונליים, לכן לא בער בי לתלות עוד תעודה מהודרת של הדרגה הבאה של NLP על הקיר. לאחר שקראתי את התכנים של ההתמחות במודלינג, כבר לא היו לי התלבטויות … הבנתי שבידע זה נמצא הבסיס ליצירה אין סופית! ואכן כך היה, ראשית כל למדתי לבצע מחקר בעזרת כלים של NLP , למדתי לתכנן ולנהל מחקר ומעל הכל להפוך את התוצאות לתכנים שאנשים אחרים יכולים ליהנות מהם.

  1. מה זה מודלינג?

מודלינג הוא תהליך מחקר, השואף להתחקות מאחורי האסטרטגיה המודעת והלא מודעת של אדם/קבוצת אנשים, בעת ביצוע פעולה מסויימת, בהקשר ספציפי, ותוצאותיו.

מחקר המודלינג אינו מסתפק בסדרת הפעולות המובילות לתוצאות מסוימות בהקשר ספציפי וחודר לרבדים עמוקים יותר כמו: רגשות, ערכים, אמונות ודפוסים שעליהם מתבססות הפעולות ההתנהגותיות. כך שבסופו של דבר יהיה אפשר ללמד ולהעביר את אותה האסטרטגיה, המביאה לתוצאות ספציפיות, לכל אדם אשר יבקש לרכוש אותה. (הן ברבדים העמוקים והן ברבדים שניתן למדוד מעל השטח).

אם לדוגמה מחקר מודלינג מתמקד בספורטאי אשר בעקביות מגיע לתוצאות יוצאות דופן בענף הספורט בו הוא עוסק, מחקר המודלינג לא יסתפק רק בללמוד את תכנית האימונים שלו, אלא גם בחקירת רבדים אחרים כמו: אמונות, רגשות שהוא חווה בעת אימונים ותחרויות, מקור ההשראה שלו, באיזה זמן המחשבות שלו ממוקדות בעת הגעה לתוצאות יוצאות דופן וכו'… כך שבסופו של דבר יתאפשר לנו לתרגם את אותה האסטרטגיה המביאה לתוצאות יוצאות דופן, לתוכנית שיהיה אפשר להנחיל לספורטאים אחרים אשר מבקשים להגיע לתוצאות יוצאות דופן.

  1. איך מבצעים מחקר מודלינג?

מתודולוגיית המודלינג חשובה ביותר היא בסופו של דבר יכולה לעשות את ההבדל בין קבלת תוצאות בלתי ברורות לבין תוצאות מהימנות.

בשלב הראשון: האתגרים המרכזיים –  לאחר שמגדירים את תופעת המצוינות שבוחרים לחקור, השאלות המרכזיות שנעלה הן: מי הוא האדם או האנשים עליהם הולכים לעשות מודלינג? מהן המיומנויות שאותם אנשים עושים בהן שימוש על מנת להגיע לתוצאות יוצאות דופן באותו התחום שבחרנו?

לאחר ההגדרות הראשוניות, המתוות את מחקר המודלינג, יהיה חשוב להגדיר אילו אנשים, (אשר עוסקים באותו תחום שבחרנו לחקור), אינם עושים שימוש באותן מיומנויות של המודלים להצלחה? אותה אוכלוסיה תשמש כמודלים נגדיים אשר יבססו את ההשערה הראשונית של אותן מיומנויות, בקרב המודלים להצלחה, שעושות את ההבדל ומביאות לתוצאות יוצאות דופן.

לאחר שיש לנו את המודלים להצלחה, ואת המודלים הנגדיים והבנו שאנו חוקרים את המיומנויות שעושות את ההבדל, השלב הבא יהיה להחליט באילו כלים נעשה שימוש על מנת להתחקות  אחר ההצלחה. זאת בכדי לגייס או לא גייס את אותן מיומנויות שעושות את ההבדל ומביאות להצלחה יוצאת דופן.

האתגר הוא לבחור בכלים אבחוניים וטכניקות אשר יתנו לנו מענה, כמה שיותר מדויק ורחב, על איך? ועל מה? המודלים להצלחה מצליחים לבנות את המיומנויות המביאות להצלחה, על מה הן נשענות. וכמו כן גם לעשות שימוש באותם כלים על מנת לבדוק אצל האנשים המיצגים את הדוגמאות הנגדיות אשר לא מצליחים לגייס את אותן מיומנויות כדי שמאוחר יותר נוכל להשוות בין שתי האסטרטגיות ולגלות אילו פרמטרים עושים את ההבדל בין קבלת תוצאות ממוצעות לבין קבלת תוצאות יוצאות דופן.

לאחר שהצלחנו לבודד את המפתחות שעושים את ההבדל ומביאים לתוצאות יוצאות מהכלל, השלב הבא יהיה ליצור תוכנית המלמדת את האסטרטגיה לאנשים המבקשים לעשות שימוש במיומנויות המהוות בסיס להצלחה באותו התחום שחקרנו. זהו שלב קריטי "הנשען" על הממצאים של מחקר המודלינג, אופי ההתנהלות הדרושה כדי להגיע להצלחה והפרופיל של האנשים המיועדים ללמוד איך ליצור את המיומנויות המביאות להצלחה. לכן עלינו לבחור  את הדרכים המתאימות ביותר על מנת להפוך את המיומנויות הללו לזמינות עבור כל אדם המבקש ללמוד אותן.
בשלב זה, חשוב מאוד לערוך לפחות פיילוט אחד על מנת לבדוק את המהימנות של הדרך שהגדרנו כלמידה של המיומנויות שבמוקד העניין. כך שלאחר אותן בדיקות נוכל בפרוש ללמד את אותן אסטרטגיות להצלחה באותו תחום ספציפי לכל אדם החפץ בכך.

  1. שימושים של מחקר מודלינג:

בעיקרון ישנם שלושה שימושים למחקר המודלניג :

  • הנחייה פרטנית: פעמים רבות אנו עובדים עם מונחה שברצונו להביא יכולת שקיימת בתחום אחד של חייו לתחום אחר. למשל: מונחה חווה ביטחון עצמי בתחום העבודה אך מרגיש שיכולת זו חסרה לו בתחום החברתי. באמצעות המודלניג, נוכל לערוך מחקר על הביטחון העצמי שיש לו בתחום העבודה, למצוא את האסטרטגיה של ההצלחה, לגייס את הביטחון העצמי בתחום זה ולהשליך את אותה אסטרטגיה לתחום החברתי או כל תחום אחר שהמונחה יחפוץ בכך.
  • יצירת סדנאות וקורסים: פעמים רבות אנו מוצאים בנו צורך להתמקד בנושא ספציפי, (אם כי אנו בעצמנו עברנו מסע באותו הקשר…) או שפשוט תופעה מסוימת מעניינת אותנו ואנו רוצים להביא מזור ודרך התמודדות מוצלחת. למשל: ליצור סדנה המתמקדת בעזרה לאנשים הסובלים מפחד במה, שנמנעים מלהביע את עצמם בפורומים גדולים, להרצות או ללמד. כך שבמקום לנחש וליצור סדנה עם כלים או דרכים שאנו "חושבים" שהם הנכונים, נוכל לפנות למה שעובד ומצליח בפועל. לערוך מחקר מודלינג על אנשים שעושים את זה בקלילות ואפילו נהנים מכך ולאחר מכן להעביר בסדנה שלנו את אותה האסטרטגיה אל אותם האנשים הסובלים מפחד במה. וכך להעביר את הסדנה המוצלחת שוב ושוב.
  • ביצוע מחקרי מודלינג עבור ארגונים ומוסדות: בארגונים ומוסדות רבים נוצרים מצבים בהם מעוניינים ביצירת שינוי כזה או אחר אשר מצריך שינוי בדרך ההתנהלות של פרטים או קבוצות בתוך הארגון. למשל: חברה שמזהה בקרב אנשי המכירות שלה שיש כאלה מוצלחים מאד וכאלה שלא מגיעים לתוצאות הרצויות. עריכה של מחקר מודלינג אשר חוקרת המיומנויות של אנשי המכירות המוצלחים ומזהה את האסטרטגיה (המודעת והלא מודעת שלהם), תאפשר יצירת סדנה ייעודית לאנשי מכירות באותו ארגון אשר יבטיח את טיב התוצאות של אנשי המכירות שלה.

מהחוויה האישית שלי, יכול לומר שמעבר לתוצאות ולסדנאות שניתן ליצור בעזרת המודלינג, ניתן למצוא הרבה הנאה וסיפוק בתהליך המחקר עצמו ושל יצירת תכנית אשר מעבירה את ההצלחה והתוצאות יוצאות הדופן לאנשים אחרים. זה מפתח את הסקרנות ואת היצירתיות… ובעיקר זו דרך עם אופקים רחבים ליצירת תכנים מעולים אשר הצלחתם מובטחת מעצם העובדה שהם לא מתבססים על תאוריות או מודלים אקדמיים, אלא פועלים ומוכיחים את עצמם בשטח בזמן אמת יום אחרי יום.

ממליץ להתנסות, להיות פתוחים ללמידה ולאתגרים.

בהצלחה ?

NLP Master Practitioner התמחות ילדים ונוער

אודות הקורס

קורס NLP Master Practitioner

אודות הקורס

מבוא לדמיון מודרך ו-NLP

אודות הקורס

התמחות נל"פ ילדים ונוער וירטואלי – רמה 1

אודות הקורס