"עץ הרגשות" – טכניקה פרטנית
אחד האתגרים המרכזיים, בהנחיית ילדים ובני נוער,
הוא להצליח ליצור מרחב הנותן לגיטימציה לרגשות ומאפשר להם להתבטא בחופשיות.
לא מעט פעמים אני פוגש ילדים ובני נוער, המגיעים אלי לקליניקה,
מאד מאופקים ונצורים רגשית, לא מרגישים בנוח לבטא את רגשותיהם
בסביבה הטבעית שלהם, חוששים שאם יגידו מה הם מרגישים,
הסביבה תשפוט אותם או שהם עלולים לגרום לכאב ולסבל לסובבים אותם.
מצאתי שיצירת אוירה, המאפשרת ביטוי רגשי, היא דרך חשובה והכרחית ליצירת שינוי.
הטכניקה "עץ הרגשות" יוצרת מרחב המאפשר לילדים ובני נוער לבטא את רגשותיהם בצורה טבעית ובגובה העיניים
מטרת פעילות :"עץ הרגשות"
- להעלות למודעות את הרגשות הנחווים בסיטואציות שונות.
- לתת מקום ולגיטימציה לרגשות נעימים ולא נעימים.
- ללמד את המונחה שחוויה של רגשות היא חלק אינטגרלי של החיים לא משנה אם הם נעימים או לא.
- לעודד ביטוי רגשי של מונחה בסביבה הטבעית שלו.
חומרים
- פלסטלינה ב-5 צבעים שונים
תיאור הפעילות
- המנחה משתף את המונחה שהולכים ליצור עץ,
נותן למונחה את הפלסטלינה ב- 5 צבעים ומבקש ממנו לבחור צבע אחד ממנו ייצרו את הגזע והענפים. - לאחר יצירת הגזע והענפים, המנחה שואל את המונחה אילו רגשות הוא מכיר,
המטרה היא להגיע ל-4 רגשות (אם המנחה מחליט לעבוד עם יותר רגשות יש צורך להוסיף עוד צבעים).
- לאחר שהמונחה מנה 4 רגשות, המנחה מבקש ממנו לבחור צבע אחד לכל רגש,
וליצור "פירות" מכל צבע ולתלות אותם על העץ.
- לאחר תליית פירות מכל 4 הצבעים, המנחה מציע למונחה לקטוף פירות,
על כל פרי שהמונחה קוטף עליו לשתף בסיטואציה בה חווה את אותו הרגש ומה הוא עשה בעקבותיו.
הערה: ניתן לבצע את הטכניקה במפגש אחד, או ניתן לשמור את העץ ממפגש למפגש
ולבקש מהמונחה שבתחילת כל מפגש יקטוף מספר פירות בהתאם לרגשות שחווה.
(כשנגמרים הפירות על העץ יוצרים ותולים חדשים)
בהצלחה 🙂