בכל תחום ובכל שלב בחיים, יכול אדם לחוות לחץ הולך וגובר "לעמוד בסטנדרטים" שמציבה החברה המודרנית.
חוויה זו מלווה את הפרט ברקע בכל פעולה שהוא עושה ונותנת את אותותיה
בכך שהיא מנתקת אותו מיכולותיו ומובילה אותו לביצועים ירודים, אשר מבטאים את הפוטנציאל הטמון בו באופן חלקי בלבד.

חרדת מבחנים היא תופעה המאופיינת בעליה משמעותית ברמת המתח ובהתרגשות מוגזמת סביב בחינות.
היא פוגעת ברמת ההישגים האקדמאיים של התלמידים וכתוצאה נלוות היא פוגעת גם באיכות החיים ובמוטיבציה להתמיד בלימודים.

המטרה של המודלינג היא לעזור לאדם הצריך לעבור מבחן, להתאים את האסטרטגיה שלו להתמודדות עם מבחנים במצב רגשי מאוזן,
כך שיוכל לבטא את רמת הידע והמיומנות אשר רכשו במהלך תהליך הלימוד.

חרדת בחינות היא תופעה נפוצה יחסית בקרב תלמידים וסטודנטים, על פי סטטיסטיקות 1 מתוך 4 תלמידים יחווה חרדת מבחנים ברמה כזו או אחרת,
ועשויה לבוא לידי ביטוי ברבדים רגשיים, פיזיולוגיים, חשיבתיים והתנהגותיים:

– רבדים רגשיים- ברמה הרגשית, חרדת הבחינות מביאה לחוויה של פחד, מועקה, לחץ ודאגה המתעוררים בעוצמה משמעותית בעת המבחן, הלמידה אליו או אחריו.

– רבדים פיזיולוגיים- רבים מהסובלים מחרדת בחינות סובלים מתסמינים פיזיולוגיים המתעוררים בעת הלמידה, בעת דיבור על המבחן המתקרב, כמובן- בשעת המבחן עצמו ולאחר המבחן.
תסמינים אלו עשויים להתבטא ברעד, הזעה, בחילות וסחרחורות, כאבי ראש, כאבי בטן, שלשולים או עצירות, קוצר נשימה ודפיקות לב מואצות וכן הלאה.

– רבדים התנהגותיים- הלחץ והחרדה שמעוררות הבחינות משפיעים גם על ההתנהגות לפני ותוך כדי הבחינה. כך, למשל, עשויה החרדה להתבטא באי שקט,
הימנעות מלמידה לבחינה, קושי להתמיד בלמידה או בשאלות מסוימות בבחינה, למידה "אובססיבית" ומוגזמת ועוד.

– רבדים חשיבתיים- האספקטים הקוגניטיביים הבולטים והמטרידים ביותר עבור מרבית הסובלים מחרדת בחינות הם חוסר היכולת להתרכז וה"בלק אאוט" המתרחשים בבחינה עצמה.

בשיעור מוקלט זה מציג את מחקר המודלינג שערכתי יחד עם עידית בראוורמן בנושא חרדת בחינות

לחץ והירשם

רוצה גישה לתוכן המלא?

View Comments

Recent Posts

מדרג הלילה הבטוח" – פעילות פרטנית להתמודדות עם פחדים לפני השינה

בשבועות האחרונים אני פוגש יותר ויותר ילדים שמתקשים להירדם – הפחדים מתגברים דווקא כשהאור כבה:…

5 ימים ago

משבר רגשי בקרב ילדים ובני נוער בישראל 2025: כשבריאות הנפש נותרת מאחור

משבר רגשי בקרב ילדים ובני נוער בישראל 2025: כשבריאות הנפש נותרת מאחור מאת: דוב רויטמן,…

חודש 1 ago

המראה הפנימית – טכניקה לחיזוק הדימוי העצמי אצל ילדים ובני נוער

ילדים ובני נוער רבים נאבקים בדימוי עצמי נמוך. הם מפרשים באופן שלילי תגובות של הסביבה,…

2 חודשים ago

הגיבור/ה השקט/ה שבי – טכניקה פרטנית לילדים ובני נוער החווים ביישנות

ילדים ובני נוער רבים חווים ביישנות – חלקם נסוגים ממצבים חברתיים, אחרים מתקשים לבטא את…

3 חודשים ago

סיפור בשלושה צבעים – פעילות קבוצתית לבני נוער בנושא התנהגויות סיכון

בני נוער מתמודדים לא אחת עם מצבים חברתיים מורכבים, עם צורך בשייכות, חיפוש זהות ולעיתים…

4 חודשים ago

איך לעזור לילדים ובני נוער להתגבר על הביישנות – טכניקה פרטנית

ילדים ובני נוער רבים חווים ביישנות. חלקם מתקשים ליצור אינטראקציות חברתיות ולבטא את עצמם, בעוד…

5 חודשים ago