בעולם של ימינו, לשמוע על אדם שסובל מהפרעות קשב וריכוז הוא דבר שכיח מאד. ילדים, בני נוער ומבוגרים רבים מתווספים ועונים על הקריטריונים להגדרה של הפרעה זו ויש כאלה שכבר מגדירים אותה כמגיפה.
לאורך השנים, העולם המדעי, בעת מחקרו ועיסוקו בתחום, מאד ממוקד ברובד האבחוני אך מעטים הם הגילויים והתובנות לגבי השאלה למה התופעה נגרמת? וממה היא נובעת? קיימות מספר תיאוריות שבדרך כלל חוזרות על עצמן בכתבי עת מדעים ובכנסים בתחום:
כל אלה הן רק השערות, אף אחת מהתאוריות הרשומות מעלה אינה מהווה הוכחה לסיבה הישירה והבלתי מעורערת להפרעות קשב וריכוז.
ילדים ובני נוער רבים חווים ביישנות – חלקם נסוגים ממצבים חברתיים, אחרים מתקשים לבטא את…
בני נוער מתמודדים לא אחת עם מצבים חברתיים מורכבים, עם צורך בשייכות, חיפוש זהות ולעיתים…
ילדים ובני נוער רבים חווים ביישנות. חלקם מתקשים ליצור אינטראקציות חברתיות ולבטא את עצמם, בעוד…
לאורך השנים מקבל יומיום שיחות מהורים המבקשים להביא את ילדיהם לקבל כלים שיסייעו להם להתגבר…
במשך תקופה ארוכה אנו חווים מלחמה, גם אם בעצימות שמשתנה מעת לעת המתח משפיע על…
חרדות ופחדים מקורן במחשבות מטלטלות עתידיות. ילדים ובני נוער רבים סובלים ממחשבות טורדניות, במקרים רבים…
View Comments
כל הכבוד על הבהירות וניתוח המצב, אם רק המערכת החינוכית היתה מפנימה דרך טיפול זו, מצב החברה היה הרבה יותר טוב.
תודה
דב .המאמר ממצה ומסכם את הנושא באופן ברור.כאמא לילד עם ADHD
וכמטפלת בהפרעות קשב וריכוז אני מסכימה עם דרך הטיפול וההסתכלות.אך לדעתי הקושי לא נעלם עם הגיל ועם התפתחות המוח.הקושי לובש צורה אחרת.בגיל ההתבגרות עם טיפול נכון
יש התמתנות של ההיפראקטיביות אך קשיי הקשב ממשיכים ויש צורך בטיפול משולב .לא רק טיפול תרופתי.חשוב לשלב הדרכת הורים והמשפחה.חשוב למצוא את הערוצים והתחומים בהם הילד טוב ומצליח ולחזק אותם ולפתח אותם. חשוב מאוד לעבוד על הדימוי העצמי של הילד.וכמובן אני מסכימה מאוד שלילדים אלו יש קסם מיוחד ויכולות מדהימות בתחומים אחרים שיכולים לבוא לידי ביטוי אם רק נזהה אותם ונעצים אותם.
מלי אלמוג-תירפיסטית בהבעה ויצירה ומאמנת לילדים עם ADHD מדריכת הורים ויועצת משפחתית (סופר נני)
היי מלי,
מסכים איתך. השינוי או התפתחות לא יגיעו מפני עצמם, אלה כפי שאת מציינת דרוש טיפול משולב המטפל ברובד הרגשי,
הקוגניטיבי ובנוסף יצירת של גירוים הגורמים לאזורים המעורבים במוח להתפתח.
שילוב של כלים כמו דמיון מודרך ו-NLP יכולים לספק שילוב זה. כמובן כפי שצויין, כל מקרה לגופו.
אין ספק ששילוב עם כלים וגישות נוספות, ומעורבות של המשפחה והסביבה, יכול רק להטיב עם המטופל.
ישר כוח, מאחל לך להמשיך בפעילות המבורכת שלך,
דוב
מחזיק אצבעות ופועל כדי שזה יקרה בקרוב!
תודה דוב על המאמר.
מאחר וציינת את המתנות שבתופעה והן מוכרות לנו במשפחה, הרי ההיגיון אומר שתהליך טיפולי שציינת שיוכל לנטרל את התופעה, עשו לנטרל את המתנות שהיא מציעה בחובה?
האם ייתכן שמבוגר לקוה בתופעת קשב וריכוז, אך אינה באה לביטוי מודגש בשל גורמים אישיותיים נוספים כמו משמעת, אחריות ועוד? אך בעצם התופעה קיימת?
כל חומר בנושא זה בשילוב לוקיות למידה ועוד נושאים יבורך
שרונה
היי שרונה,
השאלות שלך הן חשובות ביותר.
ברוב המקרים המתנות הן חלק של האישיות של אותם ילדים או מבוגרים ולא נוצרות כדרך לעקוף את הקשיים של ההפרעה.
על פי נסיוני כשהקשיים מטופליים באופן נקודתי וספציפי, שכמובן משתנים מאדם לאדם, המתנות נשמרות, מעבר לכך, ברגע שאותו ילד מקבל לגיטימציה,
הוא יכול לראות את אותן מתנות באור חיובי כחוזק ולא כשונות מול הסביבה.
בהקשר לשאלה על הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, גם כמו אצל ילדים, ההגדרה של הפרעות קשב וריכוז היא מאד רחבה וכוללת בתוכה המון גוונים.
באופן עקרוני ככל שילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז הולך ומתפתח למבוגר, הוא מפתח דרכים עקיפות להתמודד עם הקשיים,
יתכן שיש אנשים אשר משמעות ואחריות גורמים להם לפעול בצורה מסויימת המונעת את פיזור הקשב במצבים מסויימים.
כפי שאצל אחרים יתכן שדווקא מוטיבציה גבוהה או יצר יסרדותי במצבים מסויימים, הם אלה שיגרמו לכך.
בכל מקרה מציע לא לנסות להכליל, אלה להתייחס לכל מקרה לגופו ולמצוא מה גורם לאותו אדם לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו.
בהצלחה,
דוב
דוב היקר
תודה ,תודה ושוב תודה .
אין ביכולתך להבין עד כמה אתה עוזר לי להבין ,לדעת ולראות באור שונה את אותם ילדים בעלי צרכים מיוחדים .
ישר כח והמשך עשיה
חנה
היי חנה,
משמח מאד כל פעם לשמוע ממך את היישום של החומרים, רעיונות וטכניקות בקרב הילדים שאת מלמדת. כל הכבוד, זה נותן המון כוחות להמשיך לחשוב על עוד ועוד דברים.
המון תודה,
דוב