יש הרבה אתגרים בהם אנו נדרשים להתמודד בחיים, אולי אחד הקשים, אם לא הקשה ביותר, הוא לראות את ילדינו סובלים. לא משנה הסיבה, חרדות, אירועים טראומטיים או פחדים, לראות בשר מבשרנו סובל יכול לסחוט את הלב ולגרום לכאב עצום.
במיקרים רבים, קשיים רגשיים אלו מלווים בהימנעות, היכולה לבוא לידי ביטוי כקשיים חברתיים, פיזיולוגים, לימודיים ועוד קשיים התנהגותיים רבים.
מחסומים רגשיים גורמים, למי שחווה אותם, לבטא באופן חלקי את יכולותיו, מכרסמים בדימויו ובביטחונו העצמי ויוצרים תהליך של התבודדות ואפאטיות אל מול הסביבה.
זה לא פשוט ללוות את ילדינו, כשהם מתמודדים עם קשיים. אם היה אפשר, הינו מוכנים להתחלף איתם אך לצערנו זה לא אפשרי…
מה שכן עומד לרשותנו, כהורים, הוא היכולת לבחור כיצד תראה הדרך להתמודדות עם הקושי.
בחיים אפשר למנף את הקושי להזדמנות! וברגע שזה קורה, זה הופך לשיעור לחיים – מה שילדינו יוקירו לנו כל חייהם.
מחשבות טורדניות –
הפרעות שינה –
פחדים משינוי מסגרת –
פחדים כתוצאה מצפייה בסרטונים –
פחדים לישון מחוץ לבית –
חרדות הקשורות לבריאות –
חרדה מהמצב הביטחוני –
חרדה חברתית –
פחדים –
פוביות לסוגיהן –
חוויות טראומטיות –
חרדה מחושך –
חרדה קיומית –
חרדות הנובעות מגירושיי ההורים –
חרדת מבחנים –
הטיפול מיועד לילדים ובני נוער הסובלים ממחסומים רגשיים, הפוגעים באיכות חייהם ומעוניינים
הבשלות הרגשית שלו. לכן ניתן לומר, בהכללה, שהגישה מתאימה לילדים החל מגיל 5 ומעלה, אך כל מקרה לגופו.
אשר יכולים להעיד על ההתאמה של הגישה למטופל: האחד – מודעות לקושי, והמפתח השני – הרצון ליצור את השינוי
בשלב הראשון תוחמים את הקושי, כך שמדבר בלתי מוגדר הופך הקושי למשהו עם
התחלה וסוף מה שגורם להקלה מידית. התשאול נעשה באופן ממוקד וחווייתי על מנת להקל על המטופל.
הרגש ניזון ממחשבות, (בין אם במודע או לא) ומוביל להתנהגות.
בעזרת הדמיון המודרך וה-NLP , עושים שימוש בטכניקות שונות, המותאמות לילדים
ובני נוער, במטרה להביא לשינוי הפרשנות. ובעצם כך מתחילים בדרך לשינוי: מהמצב
המצוי, איתו המטופל הגיע, לעבר המצב הרצוי אליו מבקש להגיע.
לאחר שחרור הקושי והשגת המצב הרצוי כפי שהוגדר על ידי המטופל,
בתחילת סדרת המפגשים, מתמקדים בחיזוק ותזכור של הטכניקות
שהמטופל רכש לאורך המפגשים. למעשה “משרישים את הזרעים” שננטעו על מנת, שבעתיד,
בעת הצורך, יוכל המטופל לעשות שימוש בדרכים ובטכניקות שכבר הביאו אותו להצלחה.
ההתחלה…
כל תינוק נולד עם יכולות ופוטנציאל להתפתח ולהגיע לכל מקום שהוא יסמן לעצמו.
בדרך פוגשים אילוצים, מתמודדים עם מכשולים ובמקרים רבים שורדים מצבים קשים המשאירים צלקות. במקרים רבים
החוויות הטמונות בדרך גורמות לאותו ילד, שהולך ומתפתח, לאבד את האמונה בפוטנציאל הטמון בו וזה ניכר בהתנהלות היומית. (יש כאלה שהביטוי מופיע כקושי להירדם בלילה, אחרים סובלים מהרטבת לילה, טראומות, טיקים, קשיים בלימודים ועוד…)
ההשראה והריפוי העצמי…
יש האומרים שאנשים מביאים את המסר שלהם לעולם, דרך ריפוי הפצעים של עצמם.
לא זכור לי שכילד בכלל חשבתי על לעזור לילדים ובני נוער, להתמודד עם קשיים ולשפר את איכות חייהם. אך כן זכור לי שהייתי זקוק לעזרה והכוונה שכזו.
לאורך 8 שנים (מגיל 4 עד גיל 12) טופלתי ע”י פסיכולוג . אני לא זוכר הרבה מהשנים הראשונות של הטיפול למעט מספר תמונות. הזיכרונות שלי הן בעיקר מהשנים האחרונות של הטיפול. זכור
לי שבעיקר דיברתי, שיחקתי בכל מיני משחקי שולחן ולפעמים ציירתי. אין לי ספק שטיפול זה עזר לי, קשה לי לשים את האצבע איך בדיוק אך זו ההרגשה שלי.
בגיל 14 התמזל מזלי והורי הציעו שאשתתף בסדנה חווייתית בתחום הדמיון המודרך ואז, באותו הקורס הרגשתי שהגעתי הביתה!! הרגשתי שקבלתי את הוראות ההפעלה של עצמי!!.
זכור לי שההתפעלות הגדולה ביותר עבורי הייתה ההבנה שמצבים רגשיים קשים, שקודם לכן היו מכניסים אותי למצב של חוסר אונים ופאסיביות, הם הפיכים. כלומר הם מצבים שניתנים לשינוי. ויותר מזה, הבנתי שזה בשליטתי!! המעבר מתחושה של חוסר אונים לתחושה של שליטה על הרגשות וההתנהגות שלי, היה דבר מדהים עבורי. הכלים שרכשתי בגיל כל כך צעיר, ליוו ועיצבו אותי, עזרו לי להתמודד עם אין ספור אתגרים בחיים.
החזון והעתיד…
נתראה בקרוב, תמיד זמין להתייעצות,
דוב