fbpx

"מדרג החרדה" – פעילות פרטנית להנחיית ילדים ובני נוער

חיסונים, בידודים, תופעות לוואי, הדבקות, מסכות, מקומות מותרים, מקומות אסורים, הם רק חלק מהמושגים אשר ממלאים את השגרה שלנו.
אולי זה נשמע פרדוקסלי אך שגרה זו מלאה באי וודאות, אשר מכרסמת את תחושת הביטחון של כל אחד ואחת ובפרט של ילדים ובני נוער.

מזה מספר חודשים אני עד לתופעה, מטרידה מאוד, של ילדים ונוער רבים המגיעים לקליניקה עם חרדות, כאשר הסימפטומים הבולטים ביותר הם:
הסתגרות, הימנעות מיציאה מהבית וצורך בלתי נשלט להיות צמודים להוריהם בכל רגע נתון. בנוסף בלט מאוד הבלבול וחוסר האונים שלהם אל מול הרצון ליצור שינוי.
בעת העבודה איתם מצאתי שיצירת בהירות ומיקוד הם אבני יסוד הכרחיים ליצירת שינוי.

ילדים ובני נוער רבים רוצים בשינוי, רוצים להחזיר את הביטחון לחייהם, אך יחד עם זאת, עבור הרבה מהם,
שינוי זה נחווה כמאיים על המוכר והידוע, גם אם המוכר והידוע מהווה שיגרת חיים של קושי, עבור חלקם,
עדיף להישאר בקושי מאשר להתאמץ להשיג שינוי אשר ידרוש מהם הסתגלות מחדש.

הפעילות "מדרג החרדה" נועדה לסייע לילדים ובני נוער, החווים חרדות ומתקשים לתפקד בזמנים של העדר וודאות כמו המציאות שאנו חיים בה,
לתחם את הקושי שלהם וליצור מדרג אישי לעבר השינוי הרצוי, מדרג אשר נקבע על ידם ובכך מוריד באופן משמעותי את החשש מהשינוי.

מטרות הפעילות "מדרג החרדה"

  • זיהוי ומתן לגיטימציה לרגשות לא נעימים קיימים.
  • זיהוי ותיחום הקושי אתו מתמודדים.
  • יצירה של חוויה אקטיביות אל מול הקושי.
  • יצירת מדרג אישי לא מאיים ליצירת שינוי.
  • יצירת מד כמותי אישי להתקדמות במסגרת סדרת המפגשים.

מדידת האפקטיביות של אסטרטגיות להתמודדות עם פחדים וחרדות.

חומרים:

  • דפי 4A
  • צבעים/טושים

 

תיאור הפעילות

  1. מיקוד ותיחום הרגש לא נעים:
    תן לי דוגמה של אירוע ספציפי שהתרחש ובו חווית את ההרגשה הלא נעימה…
    איפה זה קרה? מי היה שם? מה הרגשת שם? איפה אתה חש את זה בגוף?, כמו מה זה?
    האם יש לתחושה הזו תנועה כלשהי? (יש לדלות דימוי מהתחושה הלא נעימה שהמונחה הצעיר חווה).
  2. הגדרה של החוויה באותו אירוע שהוגדר:

אם היית יכול, מה היית רוצה להרגיש באותו אירוע שתיארת? כאשר תרגיש כך, איך זה ישפיע על_______(הדימוי שהמונחה הצעיר הגדיר בשלב 1)
ואיך תשתנה התחושה ב______(במקום בגוף בו המונחה חש את התחושה הלא נעימה בגוף בשלב 1)

  1. הגדרת מספר השלבים הדרושים על מנת להגיע מהמצב המצוי לרצוי:

לאחר שאנו יודעים מה קרה באירוע הזה, ואיך תרצה לחוות את זה אחרת, לדעתך, כמה שלבים נדרשים על מנת לעבור מהמצב בו ה_______(הדימוי של המצב המצוי שהוגדר בשלב 1)
למצב בו זה משתנה ל_______(לדימוי של המצב הרצוי שהוגדר בשלב 2). [המטרה היא להביא את המונחה לנקות במספר השלבים הדרושים]

  1. הגדרת השינוי בדימוי בכל שלב:

לאחר שאנו יודעים כמה שלבים דרושים על מנת להגיע למצב שאתה רוצה להגיע עליו, בוא עכשיו נבדוק ביחד איזה שינוי יהיה ב________(הדימוי שהמונחה הצעיר הגדיר בשלב 1)
כבר בשלב הראשון…וכאשר יראה כך, מה יהיה שונה בך באירוע הזה (האירוע שהמונחה הצעיר הגדיר בשלב 1).

עכשיו נבדוק ביחד איזה שינוי יהיה ב________(הדימוי שהמונחה הצעיר הגדיר בשלב 1)  בשלב השני…וכאשר יראה כך,
מה יהיה שונה בך באירוע הזה (האירוע שהמונחה הצעיר הגדיר בשלב 1).

[ממשיכים כך על כל שלב עד שמכסים את מספר השלבים שהמונחה הצעיר נקת]

  1. סיכום והובלה להמשך המפגשים:

לאחר שאנו יודעים איזה שינוי צריך להתרחש בכל שלב אנו נתחיל לעבוד על השלב הראשון.
[עצם ההגדרה של השלבים בדימוים וההשפעה ההתנהגותית שהוגדרנו, מאוד מרגיעה את המונחה הצעיר, ממצב של חוסר וודאות וחוסר אונים, יצרנו איתו,
על פי ההגדרות שלו, דרך ברורה ליצירת השינוי המבוקש. חשוב שכמנחים נדע להתאים את הכלים העומדים לרשותנו על מנת לעזור למונחה להתקדם משלב לשלב עד להגשת היעד].

מומלץ להקדיש כמה דקות בכל מפגש על מנת  לבדוק את ההתקדמות של המונחה במהלך סדרת המפגשים, מחד. ומאידך  למקד על מה הולכים לעבוד באותו המפגש?.

בהצלחה 🙂

סדנת שיווק לבוגרי הקורסים והסדנאות שלנו

אודות הקורס

סדנה לקות בוויסות והפרעות קשב – NLP לילדים ובני נוער

אודות הקורס

קורס התמחות NLP בילדים ונוער -וירטואלי

אודות הקורס

קורס טיפול בטראומה בילדים ובני נוער

אודות הקורס